Ku každému nákupu vzorček zadarmo     Doprava zadarmo od 49 €     Doručenie za 1 až 3 pracovné dni

PYRAMÍDA VÔNÍ: TAKTO SA SKLADÁ PARFÉM

Hlava, srdce, základ
Začína to sviežim vánkom a po niekoľkých minútach si všimnete, ako sa vôňa stáva teplejšou a jemnejšou. Po niekoľkých hodinách je už ťažšia a vonia úplne inak ako na začiatku. Prečo je to tak? Pretože parfémy sú tradične štruktúrované do troch stupňov – pyramídy vôní. Čo jednotlivé stupne znamenajú vám teraz prezradíme.

OBSAH ČLÁNKU

  • Čo sú vrchné tóny (hlava)?
  • Čo sú stredné tóny (srdce)?
  • Čo sú nízke tóny (základ)?
  • Najdôležitejšie otázky o pyramíde vôní

Čo je to pyramída vôní?

Pyramída vôní opisuje štruktúru klasického parfému v podobe trojstupňovej pyramídy. Aby parfém postupne rozvinul svoje kúzlo, parfuméri kombinujú jednotlivé zložky tak, aby ich bolo možné vnímať postupne. Používajú vône, ktoré voňajú rôzne dlho a tak sa postupne dopĺňajú. Práve to predstavujú tri fázy pyramídy vôní.

1. fáza – vrchné tóny: Nastriekate si parfém na telo. To, čo teraz vnímate, sú vrchné tóny vône. Trvajú približne desať minút. Ako najprchavejšie tóny sa nachádzajú na vrchole pyramídy. Nájdete ich tiež označené ako hlavu parfému.

2. fáza – stredné tóny: Po prvých desiatich minútach sa začína druhá fáza. V tejto fáze vnímate stredné tóny, ktoré vás sprevádzajú nasledujúce dve až štyri hodiny. Nachádza sa medzi dvoma ďalšími tónmi, a preto zaberá strednú úroveň pyramídy vône. Označuje sa aj ako srdce parfému.

3. fáza – nízke tóny: Nakoniec sa začína tretia fáza. Teraz sa objavuje základ vône – nízke tóny. Vydrží najdlhšie – môžete ju na sebe alebo na svojom oblečení cítiť niekoľko dní. Posledná a najtrvácnejšia nóta zodpovedá najnižšej úrovni pyramídy. Zodpovedá základu parfému.

Čo sú to vrchné tóny?

Je to prvá vec, ktorú v parféme vnímate: vrchné tóny, teda hlava vône. Otvára parfém a udáva vám prvý dojem. Vo vrchných tónoch spravidla dominujú svieže a korenisté zložky vône, ktoré sú však pomerne prchavé. Už po desiatich minútach si ich takmer nevšimnete a rozvinie sa ďalšia fáza vášho parfému.

Takto voňajú vrchné tóny

Zelená, citrusová, vodná: vo vrchných tónoch, teda hlave, nájdete najmä ľahké vonné látky. Patria k nim citrusové plody ako mandarínka, citrón a bergamot, ale aj iné ovocie, napríklad broskyňa alebo ananás. V hlave vône sa objavujú aj jemné kvetinové vône levandule alebo pomarančového kvetu. K nim sa pridávajú korenisté zložky, napríklad bylinky a zelený čaj. Korenie a zázvor dodávajú prvej fáze vône určitý spád.

Parfémy a ich vrchné tóny

Dámske, pánske a unisex vône voňajú výrazne odlišne. Nie je to však preto, že by sa napríklad v pánskych parfémoch používali výlučne jednotlivé vonné zložky, ale kvôli ich kombinácii. Podobné zloženie nájdete najmä vo vrchných tónoch vône.

Napríklad v parfémoch Aqua Allegoria Granada Salvia od značky Guerlain, CK One od značky Calvin Klein a Boss Bottled od značky Hugo Boss si všimnete nezameniteľnú vôňu bergamotu. Každý z nich je typickým dámskym, unisexovým a pánskym parfémom. Napriek tomu sa ich vrchné tóny prekrývajú. Ďalší príklad: pánsky Bleu de Chanel, sladké Black Opium od Yves Saint Laurent a jemná unisex vôňa Fleur de Peau od Diptyque majú vo svojich vrchných tónoch ružové korenie.

Čo sú to stredné tóny?

Keď vrchné tóny odoznejú, do popredia sa dostáva srdce vône, teda stredné tóny. Srdce určuje skutočný charakter vône a dáva jej priestor. Vymedzuje tiež kategóriu vôní, t. j. či vôňa patrí medzi kvetinové alebo ovocné vône či iné. Stredné tóny vydržia voňať dve až štyri hodiny, teda oveľa dlhšie ako prchavé vrchné, a olfaktoricky spájajú vrchné a základné tóny.

Takto voňajú stredné tóny

Plná, príjemná, maznavá: v druhej fáze vône nastupujú teplejšie tóny. Sú trvácnejšie ako svieže tóny v hlave vône a dodávajú parfému podstatu. Kvetinové akordy ruže, orgovánu a jazmínu sú súčasťou stredných tónov – aj v pánskych vôňach. V tomto bode sa rozvíja tiež pelargónia, frézia, tuberóza, orchidea a ylang-ylang. Fialka, kosatec a mimóza dodávajú vôni púdrovejší nádych. K nim sa pridávajú ovocné, bylinné a korenisté vône ako je zázvor, škorica alebo kardamóm.

Parfémy a ich stredné tóny

Vôňa jazmínu Sambac je ohromujúca a právom patrí k obľúbeným v srdci vône. A skrýva sa v dámskych aj unisex vôňach, ako aj – hoci menej často – v tých pánskych. Nájdete ho vo vôni Libre od Yves Saint Laurent pre ženy, v unisex vôni Rouge Malachite od Armani Privé a v Colonia Pura od Acqua di Parma pre mužov. Ak dávate prednosť niečomu menej kvetinovému a viac korenistému, vyskúšajte vôňu so strednými tónmi kardamómu. Nájdete ju pánskom parféme The One od značky Dolce & Gabbana, sviežej dámskej vôni Versense od Versace alebo unisex parféme Juniper Sling od značky Penhaligon's London

Čo sú to nízke tóny?

Keď vôňa stredných tónov vyprchá, objaví sa základ vône, čiže nízke tóny. Tvoria jadro parfému a stabilizujú zloženie vône. Sú tiež zodpovedné za to, že parfémy na každom z nás voňajú inak. Nízke tóny sa totiž vyvíjajú z jednotlivých vôní, ale aj z hodnoty pH našej vlastnej pokožky a hormonálnej rovnováhy. Preto sa vám môže parfém veľmi páčiť na priateľovi, ale na sebe vôbec nie. Nízke tóny vydržia voňať najdlhšie, až niekoľko dní.

Ako voňajú nízke tóny

Pútavá, zvodná, hlboká: Nízke tóny voňajú neagresívne a uzemňujúco. Parfuméri používajú živicové aj drevité zložky vône, napríklad labdanum, vanilku, koreň orrisu, santalové drevo, céder, kadidlo a cyprus. Tieto látky pôsobia aj ako fixačné. To znamená, že samy osebe sú ťažké a vyparujú sa len veľmi pomaly. Zároveň zabezpečujú, že prchavejšie vône zostanú na pokožke dlhšie. Pačuli, ambra a pižmo sú obzvlášť obľúbené v orientálnych parfémoch. Okrem toho možno zvoliť aj gurmánsky základ v podobe ingrediencií ako je fazuľa tonka, orechy, kakao, med alebo karamel. K nim sa pridávajú fixačné látky bez vône, pretože samé osebe nedokážu vôňu fixovať.

Parfémy a ich nízke tóny

Hoci všetky nízke tóny bodujú svojou hĺbkou a ťažkosťou, olfaktoricky sa veľmi líšia. Existuje mnoho rôznych nízkych tónov, od korenistých až po sladké. Zvlášť sladká a očarujúca je vôňa vanilky. Nájdete ju napríklad v dámskej vôni Hypnotic Poison od značky Dior, v pánskej vôni Noir Extreme od Toma Forda a v excentrickej unisex vôni Accento od značky Xerjoff. Na druhej strane, balzamickejšie sú vône so základom v podobe cédrového dreva. Dámsky parfém Chloé od rovnomennej značky, ikonický pánsky parfém Le Male od Jeana Paula Gaultiera a unisex vôňa Mémoire d'une Odeur od značky Gucci sú zástupcami tohto nízkeho tónu.